بِسۡـــــــــمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Dunia dikejutkan dengan tragedi kren tumbang di Masjidil Haram, Makkah, yang menyebabkan lebih 100 orang terkorban dan beratus lagi cedera pada Jumaat petang (11 September), sungguh memilukan ketika hanya tinggal 11 hari lagi untuk jemaah haji berwukuf di Arafah yang dijadualkan 22 September ini.
Kejadian kren tumbang itu dilaporkan berlaku semasa hujan lebat dan ribut pasir melanda di kawasan Masjidil Haram yang sedang giat menjalankan kerja-kerja pembesaran pada kira-kira pukul 4.30 petang, waktu tempatan, ketika umat Islam baru selesai menunaikan solat Asar.
Wartawan Bernama yang membuat liputan haji menerusi program Tabung Haji(TH) berkata kejadian hujan lebat itu dipercayai kali keempat berlaku dalam tempoh sebulan.
.
Menurut pihak berkuasa Arab Saudi, setakat ini sekurang-kurangnya 107 jemaah haji maut sementara 238 yang lain dilaporkan cedera. Susulan insiden kren tumbang di Masjidil Haram, Tabung Haji mengesahkan tiada jemaah haji Malaysia terkorban, setakat ini. Hanya 10 jemaah haji Malaysia yang cedera dan enam lagi yang masih belum dapat dikesan.
Sementara itu, Syed Saleh yang juga Pengurus Besar Kanan Tabung Haji (TH) berkata, selain membuat pemeriksaan dari bilik ke bilik di semua maktab penginapan jemaah Malaysia di Tanah Suci, pihaknya juga akan melakukan pemeriksaan di hospital-hospital Arab Saudi, sekiranya terdapat jemaah haji yang telah dibawa ke sana selepas kejadian itu.
.
.
Cerita Jemaah Haji Malaysia
.
Beberapa jemaah haji Malaysia yang berada di Masjidil Haram ketika kejadian itu berkata, mereka amat terkejut dan panik dalam kejadian yang sungguh memilukan seluruh umat Islam itu.
Menceritakan kejadian itu, Mahzan Misni, 49, berkata, ketika kejadian beliau sedang menunaikansolat sunat di Masjidil Haram.
“Tiba-tiba terdengar dentuman yang sangat kuat, saya ingatkan petir, selepas dentuman itu, suasana jadi kelam kabut, bahagian saie di tingkat satu menjadi gelap (dengan debu selepas kren tumbang), sejurus selepas itu saya lihat mayat bergelimpangan, terdapat jemaah haji yang berlumuran darah, darah mangsa yang maut terpercik mengenai pakaian mereka, “ katanya.
Beliau bersyukur selamat dalam kejadian itu yang hanya beberapa meter saja dari tempat kren tumbang itu.
“Selepas pulang dari masjid, semua rakan sebilik ada di penginapan hotel, Alhamdulillah, sepanjang jalan pulang, saya berdoa agar semua rakan sebilik saya selamat,” katanya yang menginap bersama enam jemaah lain di Maktab 88, bangunan Abaj Al-Jandriah yang terletak 750 meter dari Masjidil Haram.
Ketua Rombongan Haji Malaysia, Datuk Syed Saleh Syed Abdul Rahman dalam sidang akhbar jam 8.45 malam (waktu Arab Saudi semalam; 1.45am pagi tadi waktu Malaysia) berkata pihaknya membuat pemeriksaan bilik ke bilik bagi menyemak senarai jemaah Malaysia di Tanah Suci bermula selepas waktu isyak.
Kebanyakan jemaah haji Malaysia menunaikan solat Isyak di Masjidil Haram sebelum pulang ke penginapan masing-masing selepas berada di masjid berkenaan sejak waktu Asar atau Zuhur.
Mohd Razak Jaid, 59, jemaah haji Malaysia berasal dari Kepong berkata, ketika kejadian beliau berada di tingkat dua, di kawasan saie berkenaan turut bertindak membantu jemaah haji lain yang nyata terpinga-pinga dengan kejadian itu.
“Saya sempat menarik seorang jemaah haji dari Thailand ketika berlaku runtuhan batu-bata selepas kren berkenaan menghempap kawasan saie itu, keadaan menjadi kelam kabut, jemaah dari dalam kawasan saie, mahu berlari ke arah luar, manakala jemaah haji di kawasan luar, mahu masuk ke dalam,” katanya.
Bekas pesara polis itu berkata, dia turut melihat mayat-mayat yang bergelimpangan itu: “Saya tengok jemaah yang mati, melihat tanda atau tag yang mereka pakai, dalam keadaan kelam kabut itu, saya tak nampak mayat yang memakai tag atau pengenalan sebagai jemaah Malaysia.
“Keadaan semakin tidak terkawal apabila jemaah mula berasak-asak mahu keluar dari kawasan kejadian, sungguh memilukan melihat mayat bergelimpangan,” katanya.
Seorang lagi jemaah haji, Zaiton Isa, 57, berkata, ketika kejadian dia dan rakan sebiliknya Zurina Zakaria, 49, yang menetap di Abraj Al-Janadriah, sedang berada di tingkat dua di kawasan saie berkenaan.
“Tiba-tiba bunyi dentuman kuat, saya ingatkan bangunan runtuh, jemaah haji mula bersesak-sesak mahu keluar dari kawasan itu,” katanya yang masih terkejut dengan kejadian yang tak mampu digambarkannya itu.
Zaiton berkata, dia bersesak-sesak untuk keluar dari kawasan berkenaan, dan bersyukur apabila tiba di luar masjid, rakan sebiliknya Zurina, berada di belakangnya.
.
Takziah kepada mangsa kejadian di Masjidil Haram terutamanya rakyat Malaysia yang terkesan. Semoga ALLAH melindungi kita semua. Salam takziah juga kepada keluarga mangsa yang terlibat dalam kemalangan di Mekah. Harap keluarga mangsa terus berdoa dan tabah, Insya’Allah.
Al-Fatihah buat jemaah haji yang terlibat dalam kemalangan kren jatuh di Makkah. Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas mereka kerana meninggal di tempat terbaik, waktu terbaik, hari terbaik dan saat menunaikan ibadah terbaik. Semoga mereka menjadi ahli Syurga.
Mari kita semua mendoakan juga keselamatan dan kesejahteraan seluruh jemaah Haji di Tanah Suci. Semoga jemaah haji selamat dan dipermudahkan dalam semua urusan. Amiiin!
Sumber – Bernama
.
.
وَالسَّلاَمُ عَلَيْكَمْ وَرَحْمَةُ اللهُ وَبَرَكَاتُه
APAKAH PUASA ENAM HARI SYAWAL DIHARUSKAN TERUS MENERUS??
“Apakah Puasa Enam Hari Syawal Dihrskan Terus Menerus ? Hukum Mengqadha Enam Hari Puasa Syawal ?” ketegori Muslim.
Apakah Puasa Enam Hari Syawal Dihrskan Terus Menerus ? Hukum Mengqadha Enam Hari Puasa Syawal ?
Syaikh Abdul Aziz bin Baaz
Pertanyaan
Syaikh Abdul Aziz bin Baaz dita : Seorang wanita sudah terbiasa menjalankan puasa enam hari di bulan Syawal setiap tahun, pada suatu tahun ia mengalami nifas krn melahirkan pada permulaan Ramadhan dan belum mendpt kesucian dari nifas itu kecuali setelah habis bulan Ramadhan, setelah mendpt kesucian ia mengqadha puasa Ramadhan. Apakah dihrskan bagi untuk mengqadha puasa Syawal yg enam hari itu setelah mengqadha puasa Ramadhan walau puasa Syawal itu dikerjakan bukan pada bulan Syawal ? Ataukah puasa Syawal itu tdk hrs diqadha kecuali mengqadha puasa Ramadhan saja dan apakah puasa enam hari Syawal dihrskan terus menerus atau tdk ?
Jawaban
Puasa enam hari di bulan Syawal, sunat hukum dan bukan wajib berdasarkan sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam.
“Arti : Barangsiapa berpuasa di bulan Ramadhan kemudian disusul dgn puasa enam hari di bulan Syawal maka puasa itu bagaikan puasa sepanjang tahun” [Dikeluarkan oleh Imam Muslim dalam kitab Shahihnya]
Hadits ini menunjukkan bahwa puasa enam hari itu boleh dilakukan secara berurutan ataupun tdk berurutan, krn ungkapan hadits itu bersifat mutlak, akan tetapi bersegera melaksanakan puasa enam hari itu ialah lebih utama berdasarkan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala.
“Arti : ..Dan aku bersegera kpd-Mu. Ya Rabbku, agar supaya Engkau ridha (kpdku)” [Thaha : 84]
Juga berdasarakan dalil-dalil dari Al-Kitab dan As-Sunnah yg menunjukkan kutamaan bersegera dan berlomba-lomba dalam melakukan kebaikan. Tidak diwajibkan untuk melaksanakan puasa Syawal secara terus menerus akan tetapi hal itu ialah lebih utama berdasarkan sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam.
“Arti : Amalan yg paling dicintai Allah ialah yg terus menerus dikerjakan walaupun sedikit”
Tidak disyari’atkan untuk mengqadha puasa Syawal setelah habis bulan Syawal, krn puasa tersebut ialah puasa sunnat, baik puasa itu terlewat dgn atau tanpa udzur.
MENGQADHA ENAM HARI PUASA RAMADHAN DI BULAN SYAWAL, APAKAH MENDAPAT PAHALA PUASA SYAWAL ENAM HARI
Oleh
Syaikh Abduillah bin Jibrin
Pertanyaan
Syaikh Abduillah bin Jibrin dita : Jika seorang wanita berpuasa enam hari di bulan Syawal untuk mengqadha puasa Ramadhan, apakah ia mendpt pahala puasa enam hari Syawal ?
Jawaban
Disebutkan dalam riwayat Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bahwa beliau bersabda.
“Arti : Barangsiapa yg berpuasa di bulan Ramadhan kemudian diikuti dgn puasa enam hari bulan Syawal maka seakan-akan ia berpuasa setahun”
Hadits ini menunjukkan bahwa diwajibkan menyempurnakan puasa Ramadhan yg mrpk puasa wajib kemudian ditambah dgn puasa enam hari di bulan Syawal yg mrpk puasa sunnah untuk mendptkan pahala puasa setahun. Dalam hadits lain disebutkan.
“Arti : Puasa Ramadhan sama dgn sepuluh bulan dan puasa enam hari di bulan Syawal sama dgn dua bulan”
Yang berarti bahwa satu kebaikan mendpt sepuluh kebaikan, maka berdasarkan hadits ini barangsiapa yg tdk menyempurnakan puasa Ramadhan dikrnkan sakit, atau krn perjalanan atau krn haidh, atau krn nifas maka hendak ia menyempurnakan puasa Ramadhan itu dgn mendahulukan qadha dari pada puasa sunnat, termasuk puasa enam hari Syawal atau puasa sunat lainnya. Jika telah menyempurnakan qadha puasa Ramadhan, baru disyariatkan untuk melaksanakan puasa enam hari Syawal agar bisa mendptkan pahala atau kebaikan yg dimaksud. Dengan demikian puasa qadha yg ia lakukan itu tdk bersetatus sebagai puasa sunnat Syawal.
[Disalin dari buku Al-Fatawa Al-Jami’ah Lil Mar’atil Muslimah, edisi Indonesia Fatwa-Fatwa Tentang Wanita 1, penyusun Amin bin Yahya Al-Wazan, terbitan Darul Haq, Penerjemah Amir Hazmah Fakhruddin]
Sumber : http://almanhaj.or.id/index.php?action=more&article_id=1639&bagian=0
Sumber Apakah Puasa Enam Hari Syawal Dihrskan Terus Menerus ? Hukum Mengqadha Enam Hari Puasa Syawal ? : http://alsofwah.or.id
Kategori Puasa - Fiqih Puasa
Jumat, 28 Oktober 2005 21:42:16 WIB
HUKUM MENGQADHA ENAM HARI PUASA SYAWAL
OlehSyaikh Abdul Aziz bin Baaz
Pertanyaan
Syaikh Abdul Aziz bin Baaz dita : Seorang wanita sudah terbiasa menjalankan puasa enam hari di bulan Syawal setiap tahun, pada suatu tahun ia mengalami nifas krn melahirkan pada permulaan Ramadhan dan belum mendpt kesucian dari nifas itu kecuali setelah habis bulan Ramadhan, setelah mendpt kesucian ia mengqadha puasa Ramadhan. Apakah dihrskan bagi untuk mengqadha puasa Syawal yg enam hari itu setelah mengqadha puasa Ramadhan walau puasa Syawal itu dikerjakan bukan pada bulan Syawal ? Ataukah puasa Syawal itu tdk hrs diqadha kecuali mengqadha puasa Ramadhan saja dan apakah puasa enam hari Syawal dihrskan terus menerus atau tdk ?
Jawaban
Puasa enam hari di bulan Syawal, sunat hukum dan bukan wajib berdasarkan sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam.
“Arti : Barangsiapa berpuasa di bulan Ramadhan kemudian disusul dgn puasa enam hari di bulan Syawal maka puasa itu bagaikan puasa sepanjang tahun” [Dikeluarkan oleh Imam Muslim dalam kitab Shahihnya]
Hadits ini menunjukkan bahwa puasa enam hari itu boleh dilakukan secara berurutan ataupun tdk berurutan, krn ungkapan hadits itu bersifat mutlak, akan tetapi bersegera melaksanakan puasa enam hari itu ialah lebih utama berdasarkan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala.
“Arti : ..Dan aku bersegera kpd-Mu. Ya Rabbku, agar supaya Engkau ridha (kpdku)” [Thaha : 84]
Juga berdasarakan dalil-dalil dari Al-Kitab dan As-Sunnah yg menunjukkan kutamaan bersegera dan berlomba-lomba dalam melakukan kebaikan. Tidak diwajibkan untuk melaksanakan puasa Syawal secara terus menerus akan tetapi hal itu ialah lebih utama berdasarkan sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam.
“Arti : Amalan yg paling dicintai Allah ialah yg terus menerus dikerjakan walaupun sedikit”
Tidak disyari’atkan untuk mengqadha puasa Syawal setelah habis bulan Syawal, krn puasa tersebut ialah puasa sunnat, baik puasa itu terlewat dgn atau tanpa udzur.
MENGQADHA ENAM HARI PUASA RAMADHAN DI BULAN SYAWAL, APAKAH MENDAPAT PAHALA PUASA SYAWAL ENAM HARI
Oleh
Syaikh Abduillah bin Jibrin
Pertanyaan
Syaikh Abduillah bin Jibrin dita : Jika seorang wanita berpuasa enam hari di bulan Syawal untuk mengqadha puasa Ramadhan, apakah ia mendpt pahala puasa enam hari Syawal ?
Jawaban
Disebutkan dalam riwayat Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bahwa beliau bersabda.
“Arti : Barangsiapa yg berpuasa di bulan Ramadhan kemudian diikuti dgn puasa enam hari bulan Syawal maka seakan-akan ia berpuasa setahun”
Hadits ini menunjukkan bahwa diwajibkan menyempurnakan puasa Ramadhan yg mrpk puasa wajib kemudian ditambah dgn puasa enam hari di bulan Syawal yg mrpk puasa sunnah untuk mendptkan pahala puasa setahun. Dalam hadits lain disebutkan.
“Arti : Puasa Ramadhan sama dgn sepuluh bulan dan puasa enam hari di bulan Syawal sama dgn dua bulan”
Yang berarti bahwa satu kebaikan mendpt sepuluh kebaikan, maka berdasarkan hadits ini barangsiapa yg tdk menyempurnakan puasa Ramadhan dikrnkan sakit, atau krn perjalanan atau krn haidh, atau krn nifas maka hendak ia menyempurnakan puasa Ramadhan itu dgn mendahulukan qadha dari pada puasa sunnat, termasuk puasa enam hari Syawal atau puasa sunat lainnya. Jika telah menyempurnakan qadha puasa Ramadhan, baru disyariatkan untuk melaksanakan puasa enam hari Syawal agar bisa mendptkan pahala atau kebaikan yg dimaksud. Dengan demikian puasa qadha yg ia lakukan itu tdk bersetatus sebagai puasa sunnat Syawal.
[Disalin dari buku Al-Fatawa Al-Jami’ah Lil Mar’atil Muslimah, edisi Indonesia Fatwa-Fatwa Tentang Wanita 1, penyusun Amin bin Yahya Al-Wazan, terbitan Darul Haq, Penerjemah Amir Hazmah Fakhruddin]
Sumber : http://almanhaj.or.id/index.php?action=more&article_id=1639&bagian=0
Sumber Apakah Puasa Enam Hari Syawal Dihrskan Terus Menerus ? Hukum Mengqadha Enam Hari Puasa Syawal ? : http://alsofwah.or.id
Pertanyaan
Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin dita : Apa sajakah adab (tata cara) berpuasa ?
Jawaban
Sesuai pula dgn sabda Nabi Shallallahu’alaihi wa sallam Artinya : Barangsiapa yg tdk meninggalkan kata-kata dusta dan mengerjakan kedustaan, maka Allah tdk butuh kpd amalan dalam meninggalkan makanan dan minumannya.
Referensi
Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin dita : Apa sajakah adab (tata cara) berpuasa ?
Jawaban
Sunnah dan Adab Ketika Mengerjakan Puasa
Termasuk salah satu adab berpuasa ialah membiasakan diri bertakwa kpd Allah SWT dgn mengerjakan perintah-perintahNya dan menjauhi larangan-laranganNya, sesuai dgn firman Allah SWT Artinya : Hai orang-orang yg beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa [Al-Baqarah : 183]Sesuai pula dgn sabda Nabi Shallallahu’alaihi wa sallam Artinya : Barangsiapa yg tdk meninggalkan kata-kata dusta dan mengerjakan kedustaan, maka Allah tdk butuh kpd amalan dalam meninggalkan makanan dan minumannya.
- Termasuk adab dalam berpuasa lain ialah memperbanyak sedekah, amal kebaikan, beruntuk baik kpd orang lain, terutama di bulan Ramadhan, sungguh Rasulullah Shallallahu SAW ialah orang yg paling dermawan, beliau menjadi lebih dermawan lagi di bulan Ramadhan tatkala Jibril menjumpai untuk bertadarrus Al-Quran
- Juga merupakan adab puasa menjauhi apa yg diharamkan Allah berupa kebohongan, mencela, mencaci, menipu, khianat, melihat barang yg haram, mendengarkan hal yg haram, serta peruntukan haram lain yg hrs dijauhi oleh orang yg sedang berpuasa dan teman-teman yg lain, tetapi terhadap orang yg puasa lebih dikuatkan perintahnya.
- Adab puasa yg lain ialah makan sahur, mengakhirkan sahur, sesuai sabda Nabi SAW. Artinya : Makan sahurlah kalian krn di dalam sahur ada barokah
- Termasuk adab puasa ialah berbuka puasa dgn kurma basah (matang), jika tdk didptkan boleh dgn kurma kering, jika itupun tdk diperoleh maka dgn air, menyegerakan berbuka tatkala telah jelas benar tenggelam matahari, atau dia benar-benar yakin bahwa matahari telah tenggelam, berdasarkan sabda Nabi SAW Arti : Senantiasa orang banyak berada dalam kebaikan selagi mereka menyegerakan berbuka puasa.
Referensi
- Diriwayatkan oleh Bukhari : Kitab Shaum, Bab : Orang yg tdk meninggalkan kata-kata dusta, megerjakan (1903)
- Diriwayatkan oleh Bukhari : Kitab Shaum. Bab : Paling dermawan Nabi terjadi di bulan Ramadhan (1902)
- Diriwayatkan oleh Bukhari : Kitab Shaum. Bab : Barakah sahur (1923). Muslim, Kitab : Shiyam. Bab : Keutamaan sahur (1905)
- Diriwayatkan oleh Bukhari : Kitab Shaum. Bab : Menyegerakan buka puasa
No comments:
Post a Comment